E

EUROZINE

Free expression on the margins

The Kremlin and the media

Maria Lipman
18 October 2019

On coming to power, Vladimir Putin set about restricting the freedoms that
Russian media enjoyed under Yeltsin. After the protests of 2011-12, even the
smaller-audience media that still pursued editorial independence came under
pressure. Recently, a rise in civic activism and the rapid expansion of internet
technologies have brought a new vibrancy - although non-government media
remain powerless before the Kremlin’s political monopoly.

The political and economic reforms introduced after the collapse of communism radically
changed the Russian media landscape. In the words of the journalist Natalia Timakova,
‘the ideal example of interaction with the press was under Boris Nikolayevich Yeltsin,
who generally did not believe in settling scores with journalists’. [1] Timakova was in a
unique position to observe Russian politics and the relation between power and the
media. In the 1990s, she was a member of the journalists’ pool covering President
Yeltsin. At the end of the decade, she and two colleagues spent many hours in
conversation with Vladimir Putin, just before he became president of Russia. [2] She
served as Dmitry Medvedev’s press secretary throughout his presidency and, then from
2012 until 2018 in his capacity of prime-minister.

Many journalists who worked in the Russian media in the early post-Soviet period would
probably agree with Timakova. The period was marked by a surge of idealism and
enthusiasm, as Russian reporters and editors embarked on building new, post-communist
media. Yet an outright positive assessment of the Russian media scene of 1990s is hardly
appropriate. Looking back, critics have pointed to emerging media tycoons’ use of their
outlets to further their political and business interests, or to the ‘incestuous’ relationship
between business (media owners being no exception) and government. [3] Yeltsin’s 1996
re-election campaign was a closely coordinated effort between members of the Kremlin
administration and a group of Russia’s wealthiest business magnates, commonly referred
to as ‘oligarchs’. The ‘oligarchic media’ played a key role in that effort. After Yeltsin’s re-
election, the ‘oligarchs’ engaged in fierce rivalry over the spoils and used their media
resources as weapons in the struggle.

Yet, throughout the 1990s, the Russian press remained unconstrained by the state - a

Page 1/12



E

EUROZINE

fact whose significance cannot be overestimated, given the decades of Soviet censorship,
when not a word could be broadcasted or printed without prior approval by a communist
censor. If the media environment of the 1990s did not meet high democratic or ethical
principles, at least private ownership and absence of government-imposed constraints
ensured pluralism of coverage and opinion.

Among the most important media projects launched in the early 1990s was Kommersant,
a high-quality business and political daily, and NTV, a national TV channel founded by the
magnate Vladimir Gusinsky. NTV earned its credentials as a serious and influential news
organization when, very soon after its launch, its young reporters provided critical
coverage of the first Chechen war (1994-1996). Every day, horrific scenes from Chechnya
appeared on television screens in Russian homes and generated broad anti-war
sentiments, forcing Yeltsin to initiate a peace process. In its level of post-Soviet
professionalism, quality and style, NTV far surpassed its rival state channels.

Putin’s first term

When Vladimir Putin became Russian president in 2000, his primary goal was to reassert
the power of the state. From the beginning, all political power was steadily concentrated
at the top of the executive branch - regional governors, political parties, and the federal
legislature soon found themselves under state control. Putin soon evolved into Russia’s
uncontested and unchallenged leader.

By the end of Yeltsin’s tenure, the state controlled only one national TV company:
VGTRK. After becoming president, Putin and his administration moved to take control of
the other two major national TV channels - Gusinsky’s NTV and ORT/Ostankino (today’s
Channel One), a former Soviet, state-owned channel. After the collapse of the Soviet
Union, Boris Berezovsky, another major business tycoon, acquired part ownership and de
facto control of ORT.

Within two or three years, using different lines of attack, but without directly resorting to
violence, the Kremlin got rid of both media oligarchs, who were stripped of their media
assets and forced to leave Russia. [4] Gusinsky’s NTV was taken over by Gazprom-media,
the media subsidiary of the state-controlled giant Gazprom. The government did not
harass or prosecute NTV journalists; it effectively framed the NTV takeover as a business
dispute between Gazprom and Gusinsky. This was clever, since people could hardly be
expected to sympathize with a ‘fat cat’ in trouble with the government. The ownership
structure of ORT was more complicated, but eventually it also came under the state
control. ‘Oligarchic TV’ thus ceased to exist.

Redistribution of media assets to loyal owners has remained the Kremlin’s instrument of
choice for ensuring control over the media, without resorting to the outright repression
of journalists or editors. In the early stages, national TV channels were the primary
target. Over time, however, these tactics have repeatedly been used on other media.

As the Kremlin and its allies tightened control over national television, editorial policy
also fell into line. Before the end of Putin’s first term, all three federal TV channels,
whose outreach far surpassed all other Russian media, had been turned into the
Kremlin’s political tools. Putin became a daily presence. National TV projected the image

Page 2/12



E

EUROZINE

of Putin as firmly in charge - a guarantor of social and political stability and the country’s
ultimate problem solver - and destroyed faith in any alternative. During federal election
campaigns, TV sought to win over voters to the pro-Kremlin United Russia party. At other
times, coverage had narrower aims: to boost, to play down, or to ignore events so as best
to suit the Kremlin’s political interests, or to discredit individuals and groups.

The Kremlin’s TV management relied on co-option, not compulsion. The three top TV
managers - Oleg Dobrodeev of VGTRK, Konstantin Ernst of Pervy kanal, and Vladimir
Kulistikov of NTV - were entrusted with the task of shaping public opinion in the
Kremlin’s interests and evolved as its eager and efficient associates. In the words of
Svetlana Mironyuk, the former top manager of the government news agency RIA Novosti:
‘There has never been any ... direct intimidation of editors and owners. [They did it]
themselves.’ [5]

Institutional decline, industrial rise

During the 2000s, the rise of oil prices brought about significant economic growth. This
also affected the media. One important consequence was the rapid growth of the
advertising market. The media industry, especially TV, was growing. TV companies were
expanding to include film and series production, as well as other activities. They
mastered new formats and technologies and honed their business operations.
Competition for advertising revenues was fierce, unfolding first and foremost around
entertainment programming.

The switch to entertainment programming was an important consequence of economic
growth. As the turmoil of the 1990s gave way to stability and relative prosperity, the
Russian population became more quiescent. In 2003, the Russian news magazine
Kompania wrote: ‘On the whole, Russian TV has become about entertainment. From a
business perspective that’s justified, since the TV companies have begun to draw profit.
From the standpoint of the public good, that’s questionable: electronic media will no
longer be able to control the government’s performance.’ [6] The rise of the media as an
industry was thus accompanied by its institutional decline, as tight state control stripped
media of their watchdog function.

Although Putin’s government took pride in ridding Russia of its ‘oligarchic media’, the
media assets amassed during Putin’s own tenure were enormous, substantially exceeding
those of Gusinsky or Berezovsky in the 1990s. Loyalty to the president became the order
of the day - big business in general, and media holders in particular, pledged full
allegiance to the man in the Kremlin.

Some of the media with the largest audiences were entrusted to magnates who had made
their fortunes in the 2000s in the energy sector or banking. By the end of that decade,
National Media Group (NMG) - controlled by business structures associated with Yuri
Kovalchuk, broadly reported to be a member of Putin’s inner circle of old friends -
included two national media channels with news coverage (REN TV and Channel Five)
and an entire range of other TV, print and online assets. [7] In early 2011, NMG vastly
increased its holdings by purchasing a twenty per cent share in Channel One. [8] In 2016,
the value of NMG was estimated at 150 billion roubles ($2.2 billion). [9] In addition to
media outlets, Kovalchuk’s Bank Rossia bought a share in Russia’s largest advertising

Page 3/12



E

EUROZINE

sales house VI. [10]

By the end of Putin’s first two terms, huge media holdings (including nearly all of the two
dozen federal TV channels, some with news coverage, some purely entertainment) were
concentrated in the hands of just three entities: the state itself; Gazprom-Media and
NMBG. In 2006 Alisher Usmanov, [11] whose major business was in metals, purchased the
publishing house Kommersant. Usmanov has since become one of the top ten wealthiest
Russian magnates. His assets include stakes in telecom, media and Internet companies,
but his largest holding remains his stake in the iron ore and steel giant Metalloinvest.

It should be pointed out, however, that the structure of media property is opaque. Major
media interests are closely intertwined; redistribution of stakes among them, or to
trusted proxies, is not uncommon and mostly hidden from the public eye. It is therefore
hard to say with certainty where Gazprom media property ends and that of NMG begins.
One thing is clear, though. However they are distributed, important media assets ended
up securely under the control of trusted loyalists.

In the 2000s, on the margins of the Kremlin-controlled media, niches of free expression
continued to exist in print, radio, smaller-scale TV and, later in the decade, online.
However, because competitive politics had been eliminated, and checks and balances
emasculated, alternative media became politically irrelevant with no effect on policy
making. The Kremlin, therefore, could afford to be permissive. As Putin gained the
support of the overwhelming majority of Russians, the audience of non-government media
outlets remained relatively small and they mostly preached to the converted.

Medvedev’s verbal liberties and the protests of 2011-12

In 2008, Putin stepped down and anointed close associate Dmitry Medvedev as his
successor. Although Putin, now as prime minister, remained Russia’s most powerful
political figure, Medvedev’s presidency still made some difference. Medvedev was
younger, he did not have a KGB past and introduced liberal rhetoric to the Russian
political scene. The phrase ‘political thaw’ entered the jargon of the early period of the
Putin-Medvedev ‘tandem rule’.

While national television channels continued to be the political resource of the Kremlin
alone, the new permissiveness unleashed more daring criticism in the non-government
media. Some of the previously non-political media became politicized. This applied, in
particular, to the ‘hipster press’. For instance, Bolshoi Gorod (Big City), a bi-weekly
magazine about Moscow city life, and Afisha (Billboard) magazine, both of whom had
originally focused on culture and leisure, now developed defiant political voices. New
media outlets also emerged. They included TV Dozhd (TVRain), a small operation
launched in 2010 by the mid-level entrepreneur Alexander Vinokurov and his wife Natalia
Sindeeva, an almost unique example of private business openly funding a TV outlet that
asserted editorial independence. TVRain substantially broadened its outreach after it was
included in cable packages.

The newly energized non-government media sector was filled with reportage and critical

policy analysis as well as angry opinions and poisonous jokes. The tandem period was
also marked by rapidly growing internet penetration. Most major print and radio outlets

Page 4/12



E

EUROZINE

developed online platforms, some of which combined text, audio and video content.
Advanced users of liberal leaning in greater numbers switched to Facebook, where they
exchanged references to media publications and engaged in discussions.

The rise of the web generated a ‘digital divide’, with more sophisticated users often being
more critically minded. The internet was awash with reports, both by professional
journalists and ordinary citizens, on lawlessness, injustice and abuse by government or
police authority. The number of bloggers increased, some becoming voices of authority
for tens of thousands of followers. The popularity of social networks facilitated the
exchange of information and social linkages. Civic activism was on the rise. Then Putin
announced that he was returning to the presidency.

Putin’s crackdown and the surge of anti-Maidan
propaganda

A shift towards a more authoritarian policy was triggered by the mass street protests in
December 2011, continuing into 2012. Outrage over the ‘castling’ trick - with Putin and
Medvedev announcing that Putin would be running for president in 2012 while Medvedev
would assume the office of Prime Minister - was exacerbated by egregious rigging during
the December 2011 parliamentary elections. Protest rallies broke out in Moscow, peaking
at one hundred thousand participants, and in other large cities. The internet and social
networks proved excellent tools for organizing rallies and disseminating information
among the protest community. The ‘hipster press’ provided enthusiastic coverage; its
journalists were at the very centre of the protests.

After Putin’s inauguration in May 2012, the Kremlin went on a counteroffensive against
the newly politicized and non-compliant Russian citizenry. State-controlled television
launched a smear campaign against anti-Putin activists and journalists, with terms such
as ‘national traitors’ and ‘fifth column’ entering the language of news programmes and
talk shows. Around the same time, non-government media started coming under
pressure. The redistribution of media assets carried out earlier greatly facilitated the
Kremlin’s task: loyal business tycoons could be relied on to dismiss audacious editors and
authors and de-fang their outlets’ editorial policies. This spared the Kremlin the trouble
of direct interference with media operations, harassment, or persecution of individual
journalists.

Beginning in late 2011, a few leading editors lost their jobs this way - whether fired or
forced to resign by the owner. In December 2011, the editor-in-chief of Vlast’, the
Kommersant weekly magazine (owned by Usmanov), was forced to resign after
publishing a photograph of a voting ballot with an expletive directed at Putin. [12]
Kommersant daily, until then a high-quality mainstream publication, lost several
prominent journalists, grew tamer and fell below its former editorial standards.

One of major blows to the media realm was the radical reformatting, in late 2013, of the
Russian state news agency RIA-Novosti, a decision taken by Putin personally. [13] The
head of RIA-Novosti, Svetlana Mironyuk - a highly professional and respected media
manager - was replaced by Dmitry Kiselev, a TV host known for raving on air at anyone
whom the Kremlin regarded as an enemy of Russia: Ukrainian politicians, homosexuals,
Americans, and so on.

Page 5/12



E

EUROZINE

One month after RIA-Novosti, TV Rain came under pressure. Under the pretext of an
unethical question to viewers posted on its website, all cable operators successively
terminated their contracts with the channel. There is every reason to believe that the
operators were directed to do so by somebody “up top’. TV Rain was forced to switch to
online distribution and lost around ninety per cent of its audience overnight. [14]

The next to come under attack was Galina Timchenko, the editor-in-chief of Lenta.ru, a
political website owned by billionaire Alexander Mamut, a major owner of Internet media.
Under Timchenko’s editorship, Lenta.ru had become a politically audacious outlet, a must-
read for anyone interested in high-quality news coverage. Mamut fired Timchenko, after
which almost all members of her team resigned in protest.

In 2014 Pavel Durov, the founder of VKontakte, Russia’s biggest social network (used by
eighty per cent of Russians aged 18-24), was pressured to sell the company to a partner
of Usmanov, and subsequently left Russia. [15] In 2016, three top editors at the media
holding RBC (owned by billionaire Mikhail Prokhorov) were dismissed or forced to resign
after publishing reports and investigations on politically sensitive subjects. In 2017,
Prokhorov then sold his troublesome media asset to energy tycoon Grigory Berezkin, a
staunch Kremlin loyalist. [16]

When the war broke out in Donbas after the annexation of Crimea in 2014, Russian
national television launched an intense propaganda campaign. Mass-audience TV
channels descended on Ukrainian ‘fascists’ and their western ‘masters’. News
programmes began lasting much longer than usual and became almost entirely focused
on Ukraine, with only a small fraction of airtime devoted to Russia proper. The
propaganda onslaught boosted Russian nationalism even further in the wake of the ‘rally-
around-the-leader’ effect generated by the annexation of Crimea. Putin’s approval rating,
which had dropped to just over sixty per cent before his return to the Kremlin, jumped to
over eighty per cent after the annexation of Crimea. It remained at this level through his
re-election in 2018 (though it later dropped again and has since hovered between 60 and
70 percent).

The shrill propaganda on TV news programmes was toned down from mid-2015. The
Kremlin appeared to revert to its more habitual demobilization policy, although
aggressive anti-western rhetoric and denunciation of anyone deemed a national ‘enemy’
remained the signature style of the two highly popular political ‘talk-shows’ on the
Rossiya channel (part of VGTRK).

TV versus the internet

The constituency of TV viewers is slowly decreasing. According to the Levada Centre,
Russia’s largest independent polling agency, seventy-two per cent of people cited TV as
their most frequently used source of news in 2019, down from ninety-four per cent in
2009. [17] The youngest generation of Russians, however, tend to get their news from
online sources, particularly social networks (just forty-two per cent cited TV as their
source of news). Overall, the national TV audience still exceeds that of any other source -
watching TV remains habitual, easy and free. At the same time, trust in TV has steadily
declined from eighty per cent a decade ago to about fifty per cent today.

Page 6/12



E

EUROZINE

In the summer of 2019, the blatantly unfair disqualification of independent candidates
from the Moscow city council campaign provoked another wave of mass protests that
were brutally suppressed. A survey conducted shortly after showed decreasing common
ground between young and old, between online users versus TV watchers, and between
‘critics’ vs ‘loyalists’. [18] The former sympathized with the protesters, while the latter
were more likely to disapprove of them and to believe that they had been incited by the
West or other ‘provocateurs’ (the interpretation offered by state TV). The report
suggested that, in the future, the gap between those groups would widen and their
opinions of political and social developments would diverge even more.

The ‘digital divide’ between Internet users and TV viewers that emerged in the late 2000s
grew less noticeable after the annexation of Crimea and the consequent upsurge of
national enthusiasm. These days, however, the ‘Crimea effect’ has largely worn off, and
the divide is back. The coming-of-age of an innately tech-savvy generation, and the rapid
development of multiple online communications including YouTube, Telegram
(messaging) channels, video blogs and social networks have contributed significantly to
this polarization. State TV may fill the airwaves with ‘correct’ content, denouncing the
protesters and portraying them as playthings of the West, but with thousands of photos
and videos of police brutality instantly available in social networks, the government’s
capacity to shape public opinion is limited.

While access to non-governmental sources of information is an important factor, one
should not overrate its impact on society at large. The Kremlin may no longer have a
monopoly on information, but it compensates for this weakness with greater police
violence and incarceration of political opponents. Russian society is developing civil
society skills and people are learning to stand up to their rights, but the government’s
policy of repressing a few in order to intimidate many others is still effective. Socio-
economic protests have become more frequent, but political rallies like the recent
Moscow protests are virtually non-existent: tight state control over the political process,
and non-competitive and fraudulent elections are generally accepted as facts of life.

Internet under pressure

In response to the mass protests of 2011-12, the Kremlin hardened its policy towards
oppositionist activism and launched a crackdown on the internet. The government has
recently made substantial progress in imposing legal, technological and other constraints
on the Web. This effort is focused less on Chinese-style restriction of access to
information, and more on undermining people’s capacity for political organization. The
Kremlin does not mind people ‘knowing’, but this ‘knowledge’ must not undermine

the stability which the Kremlin equates with its own political dominance.

Government measures are focused on surveillance, in particular, forcing Internet
providers to share users’ personal data. In a striking example in 2018, a court banned the
encrypted messaging app Telegram after its developers refused to provide the Federal
Security Service (FSB) with encryption keys that would give it access to users’
communications. Telegram, which has more than 200 million users worldwide, was
created by Pavel Durov, who had earlier been forced to sell VKontakte. The campaign to
block the app inflicted much ‘collateral damage’, but because of Telegram’s sophisticated
design, failed to close it down. [19]

Page 7/12



E

EUROZINE

A recent major step aimed at controlling the Internet was made in spring 2019, when a
bill on the ‘sovereign Internet’ was passed giving the authorities the power to unplug the
national internet network from the outside world. [20] The government’s rationale for
this new measure is the need to defend Russia in case the United States were to cut
Russia off from the global Internet. Critics warned that this new piece of legislation
would facilitate government censorship of the Internet. A few months after the bill’s
adoption, however, some experts claimed that its implementation was technically
unfeasible, at least for now. [21]

In today’s Russia, those who dare to organize or join political rallies, or even individual
pickets, are beaten, detained and prosecuted. Aleksey Navalny, Russia’s most prominent
political activist, has repeatedly been harassed, assaulted and arrested on various
charges; he spent 120 days under administrative arrest in 2017-2018 alone. The police
operation against the summer 2019 protests was more brutal than usual. Several
participants were sentenced to long jail terms in hasty hearings broadly deemed unfair
and politically motivated (thirty-eight per cent Russians said so in a recent poll [22]) ; a
few others await trials. [23]

In the media sector, however, the Kremlin still refrains from direct harassment or
prosecution of journalists. Instead, alongside relying on media owners’ cooperation, the
government prefers tools such as economic suffocation: by levying gigantic fines or
stripping outlets of advertising revenues (as with TV Rain). [24] Either because the
Kremlin realizes that it needs to allow the opposition to let off steam, or for some other
reason, it is still not out to destroy every non-government media outlet. At the same time,
the readership of the ‘traditional’ press has radically shrunk. According to Levada Centre
report in 2017, a mere five per cent of the population read newspapers daily or almost
daily, down from 64 per cent in 1990. [25]

Ivan Golunov support meeting on Vosstania Square, St. Petersburg. Photo by Leonid
Ryzhik from Wikimedia Commons

Russian media is not dead

Political decision-making has long become fully opaque and is now the object of
speculation rather than reporting. But high-quality reportage on a broad range of
important and often sensitive subjects, such as corruption and the abuse of authority,
police brutality and torture, or unlawful prosecution, is covered daily by alternative
sources. These include some of the ‘old’ media and a range of new ones using modern
communications formats. Investigative reporting appears to be on the rise. The pool of
non-governmental information is vast and easily available for the limited constituencies
that are interested in it. As experts from the Levada Centre point out, to be truly critically-
minded, one has to use several nongovernment sources of information; this constituency
amounts to 16 per cent in Moscow and 6 per cent nationally. [26]

To name just a few examples: Novaya Gazeta, long famed for covering the most
dangerous topics, remains as daring as ever. For instance, in its recent investigations
include the deadly persecution of homosexuals in Chechnya. [27] It has also covered
mysterious assassinations and poisonings linked to ‘Putin’s chef’ Yevgeny Prigozhin. [28]

Page 8/12


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ivan_Golunov_support_meeting,_St._Petersburg,_2019-06-12_8.jpg

E

EUROZINE

Alternative, non-government media projects are not limited to Moscow. A good example
is 7x7 - Horizonal Russia, a news and opinion website founded in the Komi Republic in
2010, now with branches in a number of medium-sized Russian cities. 7x7 describes
itself as a ‘territory free from the state. An independent project that seeks ... to engage in
cooperation all living forces of the civil society’. [29]

A recently established private media award Redkollegia aims at supporting those ‘who
still pursue high professional standards in Russia at the time when free and high-quality
journalism finds itself under the government pressure’. [30] Apparently, the
Redkollegia board has a large pool to choose from, as they award at least two or three
journalists every month.Sergey Parkhomenko, a Redkollegia board member, wrote in
September 2019 that good materials submitted in recent months had been ‘too many to
choose from’. “‘Those who still believe that Russian journalism is dead, should visit the
Redkollegia Website ... they will be cured of this delusion.’ [31]

Further examples of non-government media include Republic.ru, which describes itself as
a ‘community of editors and authors’ covering the most important developments in Russia
and the world, including in health, science and history. Colta.ru, meanwhile, is a high-
quality, intellectual source on culture, art, science and society. High-quality online
‘émigré’ publications have also been launched in recent years by editors forced out of
their jobs in Russia. Galina Timchenko, the former editor of lenta.ru, founded

meduza.io together with her former staffers; the online publication operates from Latvia.
Yelizaveta Osetinskaya, the former head of RBC, launched thebell.io; it operates from the
US and focuses on business news and commentary. Though managed from and hosted
abroad, both projects rely on reporters working in Russia.

TV Rain’s audience may have shrunk, but the channel continues to operate. Meanwhile,
new online video channels have become extremely popular. The most successful among
them was launched in 2017 on YouTube by Yuri Dud’, whose interviews with prominent
Russians in politics, business, or culture have earned him six million subscribers, mostly
among young Russians. In 2019 Dud’ produced two politically sensitive documentaries -
one about Kolyma, the region notorious for some of the worst Gulag labour camps, and
the other about the 2004 terrorist attack in Beslan [32] - each of which were viewed by
many millions of internet users.

Audacious investigative reporters do, however, operate on their own risk. Certain figures
with political clout and special connections, if exposed by an inquisitive reporter, may
settle scores brutally and with impunity. Several of Novaya Gazeta’s reporters have been
assassinated or assaulted over the years. In 2019, Ivan Golunov, an investigative reporter
working for meduza.io, was arrested on trumped-up charges of drug possession (in a
heavy-handed operation, the police planted narcotics in his backpack). This episode had
an unexpected happy end, however: a powerful public campaign ended with Golunov’s
release and full exoneration. [33] The Kremlin certainly bears responsibility for this
atmosphere of lawlessness, but killing or assaulting journalists does not seem to be part
of its policy. Journalists who have lost their jobs in recent years, or resigned after their
publications had compromised their editorial independence, are not constrained,
harassed or black-listed.

The internet as a medium of choice for civic activism

Page 9/12



E

EUROZINE

While the Kremlin is taking effective measures to prevent the use of Internet for political
organization, it shows relative lenience toward civic activism. Charitable, self-help,
educational, environmental, human rights and many other initiatives have been on the
rise in recent years. For all of them, the internet is an indispensable medium, and in some
cases their websites have evolved as high-quality ‘niche’ media. Some of the more
prominent examples include OVD info which collects information about unlawful,
politically-motivated persecutions and provides legal assistance, Takie dela (associated
with a charitable initiative) and Arzamas (educational). Navalny and his FBK (Anti-
Corruption Fund) have produced videos exposing corruption at high levels of government
and invariably collecting millions of online viewers - even as Navalny and his associates
find themselves under permanent harassment and occasional prosecution. Writing about
the current Russian media landscape, Maxim Trudolyubov, one of the keenest observers
of Russian society, described it as ‘increasingly vibrant’. [34]

Access to alternative, or non-governmental information, is therefore not difficult. One can
spend long hours reading and watching online alternative media reports, analysis and
opinion, or listening to lectures, podcasts and public discussions on all kinds of topics,
including political ones. Anyone with an interest and a good command of foreign
languages can access any foreign sources of information. Facebook has evolved as a
social network of choice for educated liberals who draw on their friends’ opinions,
debates, references, etc. Online communication plays an important and growing role
enabling effective information exchange and civic organization, but so far, these niches of
free expression have had no tangible effect on Russian politics and policymaking. Anxious
to maintain its impenetrable political monopoly, the Kremlin resorts to repressive
measures in response to the rise of modern communications technologies and any sign of
the politicization of society.

Footnotes
1. See: https://meduza.io/feature/2018/09/19/s-etogo-posta-sami-ne-uhodyat

2. The interviews were collected in the book First Person: An Astonishingly Frank Self-
Portrait by Russia's President, Public Affairs 2000.

3. ‘Incestuous’ was how the relations between business and media in 1990s were
described by the Moscow-based Australian diplomat Glenn Waller, quoted in David
Hoffman, The Oligarchs: Wealth and Power in the New Russia, New York: Public Affairs
2002, 322.

4. A detailed account of the rise and fall of the Russian oligarchs, with special chapters
about Gusinsky and Berezovsky can be found in Hoffman, The Oligarchs.

5. See: https://www.svoboda.org/a/26840571.html

6. See: http://ko.ru/articles/7317

7. An investigation conducted in 2014 by the Internet resource rbc.ru produced a chart
illustrating the ownership structure of the NMG. Since the companies and individuals
mentioned in the publication refused to comment, the authors opted for evasive phrases,

Page 10/12


https://ovdinfo.org/
https://takiedela.ru/
https://arzamas.academy/
https://meduza.io/feature/2018/09/19/s-etogo-posta-sami-ne-uhodyat
https://www.svoboda.org/a/26840571.html
http://ko.ru/articles/7317

E

EUROZINE

such as ‘companies controlled by Yury Kovalchuk’. The investigation maintains that three
other major tycoons belonging to Putin’s inner circle - the Rotenberg brothers and
Gennady Timchenko, as well as Putin’s friend of many years, musician Sergei Roldugin -
also have stakes in NMG. See:
https://www.rbc.ru/business/17/11/2014/5468ae40cbb20f2878362373 See also: Maria
Lipman, Anna Kachkaeva, Michael Poyker, Media in Russia: Between Modernization and
Monopoly, in: Daniel Treisman (ed.), The New Autocracy: Information, Politics and Policy
in Putin’s Russia, 159-190 (Brookings Institution Press, Washington, DC, 2018).

8. See: http://www.forbes.ru/ekonomika-opinion/vlast/63087-otdelno-vzyatyi-telekanal.
According to one estimate, by the end of 2013 the NMG de facto controlled eleven of the
largest Russian TV channels, 60 percent of the television audience, and 80 percent of the
television advertisement revenues. The New Times, 2 December 2013,
http://www.newtimes.ru/articles/detail/74981?sphrase id=237051.

9. See:
www.rbc.ru/technology and media/31/03/2016/56fcf20c9a7947dd35dbd00f?from=main

10. Bank Rossia acquired VI (formerly Video International) in 2010. See:
www.vedomosti.ru/business/articles/2010/06/28/video-interneshnl-smenil-hozyvaev

11. See: https://www.forbes.com/profile/alisher-usmanov/#1f6d132f6e73

12. See: https://lenta.ru/news/2011/12/16/kovalsky/

13. See: https://www.rt.com/news/ria-novosti-overhaul-putin-960/

14. According to Natalia Sindeeva, TV Rain’s general director, at its peak TV Rain’s
audience reached about 11 million cable viewers. After it had been dropped by the cable
operators, its audience plummetted to under 100 thousand paid online subscribers. See:
https://vc.ru/story/23281-sindeeva-interview

15. See: https://www.levada.ru/2018/10/22/kto-oni-lyudi-pokoleniya-z/

16. See: https://www.ft.com/content/37fd60b8-66b4-3b38-9286-4e7062c45229

17. See: https://www.levada.ru/2019/08/01/21088/

18. See:
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2019/09/09/810759-eho-moskovskih-protestov?
fbclid=IwAR30bnl.I.ok8zuMC4UxcZ6 HAR6uwxtZF5wkgxtXZ8esiWS3vO5SwRkWi3pXWE

19. See:
https://slate.com/technology/2018/04/russian-internet-in-chaos-because-of-telegram-app-
ban.html

20. See:
https://www.themoscowtimes.com/2019/02/12/russia-moves-grant-government-power-

shut-down-internet-explained-a64470

Page 11/12


https://www.rbc.ru/business/17/11/2014/5468ae40cbb20f2878362373
http://www.forbes.ru/ekonomika-opinion/vlast/63087-otdelno-vzyatyi-telekanal.
http://www.newtimes.ru/articles/detail/74981?sphrase_id=237051.
http://www.rbc.ru/technology_and_media/31/03/2016/56fcf20c9a7947dd35dbd00f?from=main
http://www.vedomosti.ru/business/articles/2010/06/28/video-interneshnl-smenil-hozyaev
https://lenta.ru/news/2011/12/16/kovalsky/
https://www.rt.com/news/ria-novosti-overhaul-putin-960/
https://vc.ru/story/23281-sindeeva-interview
https://www.levada.ru/2018/10/22/kto-oni-lyudi-pokoleniya-z/
https://www.ft.com/content/37fd60b8-66b4-3b38-9286-4e7062c45229
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2019/09/09/810759-eho-moskovskih-protestov?fbclid=IwAR3obnLLok8zuMC4UxcZ6HAR6uwxtZF5wkgxtXZ8esiWS3vO5wRkWi3pXWE
https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2019/09/09/810759-eho-moskovskih-protestov?fbclid=IwAR3obnLLok8zuMC4UxcZ6HAR6uwxtZF5wkgxtXZ8esiWS3vO5wRkWi3pXWE
https://slate.com/technology/2018/04/russian-internet-in-chaos-because-of-telegram-app-ban.html
https://slate.com/technology/2018/04/russian-internet-in-chaos-because-of-telegram-app-ban.html
https://www.themoscowtimes.com/2019/02/12/russia-moves-grant-government-power-shut-down-internet-explained-a64470
https://www.themoscowtimes.com/2019/02/12/russia-moves-grant-government-power-shut-down-internet-explained-a64470

E

EUROZINE

21. See:
https://www.novavagazeta.ru/articles/2019/10/01/82182-kak-nam-ne-otklyuchat-internet

22. See: https://www.levada.ru/2019/10/09/edinyj-den-golosovaniya-3/

https://ovdinfo.org/articles/2019/09/16/moskovskoe-delo-kto-eti-lyudi-i-za-chto-ih-sudyat-

gid-ovd-info

24. For example, in late 2018, The New Times magazine, already struggling and forced to
stop its paper edition for want of funds, was fined for an improbable 22 million rubles
(roughly, 300 000 euros). See: https://www.svoboda.org/a/29570089.html

25. See: https://www.levada.ru/2017/08/22/16440/

26. See: https://www.levada.ru/2019/08/01/21088/

27. See:

https://www.novayagazeta.ru/articles/2017/04/04/72027-raspravy-nad-chechenskimi-
geyami-publikuem-svidetelstva

28. See: https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/10/22/78289-povar-lyubit-poostree

29. See: https://7x7-journal.ru/about/portal

30. See: https://redkollegia.org/

31. See:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10219521650341337&set=a.1714988723998
&type=3&theater

32. See: https://www.youtube.com/channel/UCMCgOm8GZkHp8z]617 hIuA

33. See:
https://www.nytimes.com/2019/06/11/world/europe/russia-golunov-drug-charges-
dropped.html

34. See: https://www.wilsoncenter.org/blog-post/russias-half-full-glasnost

Published 18 October 2019

Original in English

First published in Osteuropa 10-12/2018 (German version); Eurozine (English
version)

Downloaded from eurozine.com (https://www.eurozine.com/free-expression-on-the-
margins/)

© Maria Lipman / Osteuropa / Eurozine

Page 12/12


https://www.novayagazeta.ru/articles/2019/10/01/82182-kak-nam-ne-otklyuchat-internet
https://www.levada.ru/2019/10/09/edinyj-den-golosovaniya-3/
https://ovdinfo.org/articles/2019/09/16/moskovskoe-delo-kto-eti-lyudi-i-za-chto-ih-sudyat-gid-ovd-info
https://ovdinfo.org/articles/2019/09/16/moskovskoe-delo-kto-eti-lyudi-i-za-chto-ih-sudyat-gid-ovd-info
https://www.svoboda.org/a/29570089.html
https://www.levada.ru/2017/08/22/16440/
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088/
https://www.novayagazeta.ru/articles/2017/04/04/72027-raspravy-nad-chechenskimi-geyami-publikuem-svidetelstva
https://www.novayagazeta.ru/articles/2017/04/04/72027-raspravy-nad-chechenskimi-geyami-publikuem-svidetelstva
https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/10/22/78289-povar-lyubit-poostree
https://7x7-journal.ru/about/portal
https://redkollegia.org/
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10219521650341337&set=a.1714988723998&type=3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10219521650341337&set=a.1714988723998&type=3&theater
https://www.youtube.com/channel/UCMCgOm8GZkHp8zJ6l7_hIuA
https://www.nytimes.com/2019/06/11/world/europe/russia-golunov-drug-charges-dropped.html
https://www.nytimes.com/2019/06/11/world/europe/russia-golunov-drug-charges-dropped.html
https://www.wilsoncenter.org/blog-post/russias-half-full-glasnost
http://www.tcpdf.org

