E

EUROZINE

Hacking, propaganda and electoral
manipulation

Moscow’s information war on the West

Markus Wehner
21 July 2017

Europe long overlooked the extent of Russian attempts to influence politics in the
West through disinformation and cyber warfare. Now the opposite may be the
case. Markus Wehner assesses the risks, and looks at measures being taken by
the German government.

It was only the hacking of the German Bundestag, the false rape case of Lisa F. and the
hacking affair in the American presidential election that led to a widespread realisation of
the massive scale of Moscow’s intervention in the internal politics of Western countries.
There is no reason to over-dramatise the situation; but at a time of deep estrangement
between Russia and the West following the annexation of Crimea and the war in eastern
Ukraine, Russia’s leadership has opted for a policy of confrontation - adopting an
approach that is both single-minded and flexible in the aim of dividing the West. So
equally, there is no reason to give the all-clear.

Can Russia exert a sustained influence on the public mood, and thus the politics, of other
countries through propaganda? Is it capable of manipulating foreign elections with its
cyber attacks, and even of influencing their outcome? These questions have been the
subject of intense debate in over the last year, particularly following the involvement of
hackers, allegedly Russian, in the 2016 American presidential election. This stoked fears
in Germany that the Kremlin could also interfere in the parliamentary elections in late
September 2017. This might take the form of misinformation - targeted fake news - or
cyber attacks, as have already been deployed against the Bundestag, against German
MPs and political parties. What is disputed is the scale of the threat. Some people think
that western democracies have so far failed to properly recognise Moscow’s influence -
covert or not - and are inadequately equipped to fend off the manipulation attempts.
Others warn against falling prey to anti-Russian hysteria. They argue that democratic
societies are highly resilient and that Russia’s capacity to exert a significant influence
over political processes in the West has been exaggerated. What, though, can be said
about Russia’s approach so far?

Page 1/14



E

EUROZINE
Propaganda starts at home

The economies of the Baltic states are on the verge of collapse. The Finnish government
takes away the children of Russian parents if the families show any intention of moving
back to Russia. Ukraine has concentration camps for opponents of the regime. The
United States is developing chemical weapons in laboratories on the Russian border with
a view to invading Russia. Ukraine was represented by a former pornographic actress at
the NATO summit. And paedophilia is now allowed in Europe and no longer criminalised.

What do these reports all have in common? They are false - simply made up. They were
spread by Russian media. They serve to discredit the West, the United States and the
European Union. They are part of the war waged by Russia against the democracies of
the West by means of misinformation and propaganda. This war is directed from the
Kremlin, by the presidential administration. State media, and some significant non-
governmental media outlets, are briefed to this end on a weekly basis. The foreign
ministry, intelligence services and the ministry of communications also all play a major
role. [1] Russia is spending a lot of money on this war. It operates troll factories, in which
employees flood the internet in Europe and the West with targeted propaganda. It
maintains the international television station RT - formerly Russia Today - and the media
network Sputnik, which operates websites and internet platforms in over thirty
languages. They are combined under the umbrella of the media holding company Rossiya
Segodnya, ‘Russia Today’. Its budget for the current year comes to roughly €340 million.
That goes a long way.

In the past, dictatorships depended primarily on violence, and only to a lesser degree on
propaganda. In modern dictatorships the trend has reversed: they depend to a great
extent on propaganda. Vladimir Putin was very quick to understand this. “The secret of
Putinism is propaganda - spin on a highly professional level,” observed the late Russia
expert Heinrich Vogel back in 2014. [2] In a state dominated by the secret services,
methods of information and misinformation have become part of all areas of state policy.
When Putin took office in 2000, the first thing he did was to reign in television - the most
important medium in Russia. He wrested power over information away from the oligarchs
Boris Berezovsky and Vladimir Gusinsky, who had their own TV channels, and drove the
insubordinate tycoons from the country. “We have to run our own information policy,’
Putin said in an internal briefing, after he had been harshly criticised on Berezovsky’s
and Gusinsky’s channels over the case of the submarine Kursk, which had sunk with all
hands after an on-board explosion. [3]

The propaganda employed by Putin domestically as an instrument of power was then
applied to foreign coverage. Particularly in the aftermath of the annexation of Crimea and
during Russia’s covert war in Ukraine it became clear just how important this
propaganda is for Kremlin policy. The Putin regime disguised its aggression by casting
events in the Ukraine in the context of the Second World War, which, as the ‘Great
Patriotic War’, plays a special role in the collective memory of Russian society and in the
identity of so many Russian citizens. In Moscow’s version of events, a fascist putsch had
taken place on Kyiv’'s Maidan Square and a fascist junta had come to power with the
support of the US and the EU. While Kiev was accused of committing ‘genocide’ in the
east, Russia itself allegedly did not intervene in the hostilities. This narrative was
maintained through a mixture of facts, rumours and lies - including in Russian media

Page 2/14



E

EUROZINE

aimed at audiences abroad.

The Kremlin’s trolls

Covert agents are also deployed in Russia’s information war. It soon became apparent
that what journalists working for the dissident newspaper Novaya Gazeta had revealed
about the internet in their own country also applied to the outside world as well. The
Kremlin maintained a large number of so-called ‘internet trolls’ who worked in secret to
influence opinion in line with the views of the Russian leadership. The case of a ‘troll
factory’ became the most famous of all. In an office building in Olgino, a suburb of St
Petersburg, there were at least 300 people working for the department of external
propaganda online; the enterprise was called ‘Internet Research Agency’. From morning
till evening employees - mostly students with a good knowledge of foreign languages -
would write comments on the forums of western news platforms and online newspapers.
They also posted on Facebook, Twitter or other social media and got involved in online
chats, all the time appearing to be private users. Their bosses, who included KGB
veterans, instructed them as to what they should write to convey the Kremlin’s line.
Employees were expected to fulfil certain quotas - posting at least 50 comments a day on
various internet sites, say, or operating six Facebook accounts. They would regularly
report back to their superiors on how many of their tasks they had completed. ‘305
tweets posted altogether,” one employee wrote in his weekly report to his superior Denis
Osadchy on 22 April 2014, according to an e-mail published on a Russian blog. [4]

Staff at the troll factory were paid several hundred euros a month - decent earnings for
students in Russia. A young Russian woman, Lyudmila Savchuk, revealed how she was
instructed to praise Putin’s policies on news portals, chat rooms and blogs, and to ‘bash
his enemies’. She would write up to 100 comments a day and was paid 640 to 800 euros
per month. At the height of the war in Ukraine, websites in the USA and in Europe were
flooded with an avalanche of comments, mostly supporting the Kremlin. The webpages of
German channels and newspapers, from the German public service broadcaster ARD to
the weekly paper Die Zeit and the national dailies the Siiddeutsche Zeitung and the
Frankfurter Allgemeine Zeitung, were also beset by trolls. The same bogeymen -
America, the West and the EU - cropped up again and again in the comments. The
impression given by the readers’ forums was that proponents of Russian policy
represented the majority view in Germany. This contradicted opinion polls suggesting
that 70 per cent of Germans had no sympathy with Putin. This led many news sites in
Germany to simply switch off their comment functions, not wanting to be made into an
instrument of Russia’s information war.

It proved possible to identify the contracting authority of the troll factory from internal
documents as Yevgeny Prigozhin, a restaurant entrepreneur from St Petersburg. He had
met Putin in the 1990s in St Petersburg, when he was running a casino and Putin was
responsible for the surveillance of gambling on St Petersburg’s city council. Prigozhin is
now a restaurant kingpin who puts on the catering at Russian government events,
including state receptions, and known as ‘Putin’s chef’. Prigozhin is understood to have
personally invested a major sum in the troll factory, with the lion’s share coming from
state sources. The troll factory’s monthly accounts were sent to Prigozhin’s company
Concord. Yet the most remarkable thing emerging from the revelations about the troll
factory was that the reports on the work done at the troll factory in St Petersburg were

Page 3/14



E

EUROZINE

sent directly to the then first deputy chief of staff of the presidential administration in the
Kremlin, Vyacheslav Volodin. Volodin, currently chairman of the State Duma, was one of
Putin’s inner circle as a kind of ideologue-in-chief, whose responsibilities in the Kremlin
included surveillance of the internet.

The German Chancellor Angela Merkel was on the receiving end of a cruder kind of troll
attack in early June 2015, a few days before the start of the G7 summit at Elmau in
Bavaria. The target was her new Instagram account. From the outset, people in the
government press office responsible for the account were in a state of alarm. Comments
could be posted on each individual picture - and there were plenty, almost exclusively in
Russian. “‘The moment we opened the channel there were several hundred comments in
the space of a few hours in Cyrillic script,” a government spokesman said. Only a few
employees in Merkel’s social media team could speak Russian, so they used an online
translation service. Most comments were rants against ‘Ukrainian fascists’ and personal
insults directed at Merkel. The Russian commenters were particularly upset about a
picture of Merkel with Ukrainian president Petro Poroshenko. ‘A meeting of two friends -
an old communist and a new fascist,” commented user ‘drdrccp45’. No sooner had it been
launched than Merkel’s Instagram account had become a platform for Russian
propaganda. The government press office eventually prohibited comments in Cyrillic
script. ‘In the interests of readability’ all comments in languages other than German were
deleted, ‘with the exception of posts in English’. [5]

The troll factories have since become less important and have been replaced by semi- or
fully automatically generated comments and messages, posted by bots. They are playing
an increasing role in Russia’s attempt to exert influence over western countries. [6]

Cyber war in the Bundestag

In mid-May 2015, parliamentarians in the German Bundestag had grounds to feel deeply
insecure. Someone had infiltrated the German parliament’s internet system: some
functions had been crippled and sporadically the network was disappearing altogether.
Gradually, news filtered through of what had happened. The main server of the
parliamentary network - Parlakom - had been hacked. As a result, the intruders now had
access to the Bundestag’s data. The German parliament’s network was not secured. The
Federal Office for Information Security, tasked with protecting the communications of the
government and the civil service, investigated the incident with the help of the domestic
intelligence agency. It emerged that numerous MPs had received an e-mail from an
address ending in the domain name ‘un.org’. They assumed that the e-mails were indeed
from the United Nations. But anyone who clicked on the mail immediately downloaded
spyware that embedded itself deeper and deeper in the Bundestag network.

Once the attack had been discovered, a considerable amount of data had already been
leaked. Even subsequently it was impossible to stop the leakage of data straight away,
because the intruders had already penetrated so far into the system. What proved
disastrous was that the Bundestag network - unlike that of the government - was not
protected from attack by the Federal Office for Information Security, by the express wish
of the Bundestag, and so was easier to hack. [7] An attack like this made it possible for
the intruders to acquire information such as MPs’ telephone numbers. They could
potentially then be handed over to hostile intelligence services and wiretapped. But even

Page 4/14



E

EUROZINE

e-mails or parliamentarians’ favourite internet sites could be useful, in order to plant
malware or smuggle Trojans into the system. What’s more, personal information about
members of the Bundestag, for instance about medical conditions, could be used to
pressurise politicians. The attack on the German parliament was the most serious case of
political cyber espionage in Germany.

After months of investigations the authorities were as sure as they could be that secret
services, most probably from Russia, were behind the attack. [8] A group of hackers
known as APT28 was responsible. APT, in the language of IT security, stands for
‘Advanced Persistent Threat’ - sophisticated and planned well in advance. Many Western
IT companies also know the group as ‘Operation Pawn Storm’, ‘Sofacy’ or ‘Fancy Bear’.
The group has been active on the internet since at least 2004, operates across several
units and always attacks very specific targets: European governments, NATO, and
western arms manufacturers, particularly companies in the aerospace industry. The
targets affected include not only eastern NATO states but also sites in Great Britain,
France, Belgium and Greece, as well as Russian dissidents - as happened in August 2015.
The German domestic intelligence service had already identified attacks by this group on
the German governmental network between 2009 and 2011. Western intelligence
services link APT28 to the Russian military intelligence service GRU. The group was
always active during Moscow working hours and the malware used had been developed
on a Russian language setting.

Since May 2015 there have been a number of cyber attacks on politicians and political
institutions in Germany that have been linked to Russia. For instance, in April 2016
hackers attacked the computer systems at the headquarters of the Christian Democratic
Union (CDU; Merkel’s party) in Berlin, using fake websites to obtain login details of CDU
members. The security company Trend Micro, reporting on the attack, said that the
Russian hacking group APT28 was responsible. [9] In September 2016 the Bundestag
parliamentary groups involving the Social Democratic Party (SPD) and Die Linke, as well
as many individual representatives, were the target of cyber attacks. Computers at the
national headquarters of Die Linke and the Junge Union, as well as CDU politicians in the
Saarland, were also attacked, with these incidents also attributed to APT28. [10] It was
revealed in April 2017 that the group was planning attacks on the servers of the Konrad
Adenauer Foundation and the Friedrich Ebert Foundation, using fake websites. The
Friedrich Ebert Foundation confirmed an attempted attack, which had, however, been
foiled. [11]

Estonia: Russia’s first cyber victim

Russian hackers attacking western governmental institutions is nothing new. They
usually operate skilfully and professionally. Russia is well ahead of many western
countries in mathematical and scientific education, producing many outstanding IT
specialists - and indeed many highly skilled hackers. It has been common knowledge for
two decades that Russia can hit its foes where it hurts by attacking their computer
systems. The first time this became clear was in Estonia. On 27 April 2007 the Baltic
state’s entire IT infrastructure was brought to a standstill: parliament, government
departments, banks and even radio stations and Estonian language newspaper websites.

At the time, part of Estonia’s ethnic Russian population was protesting against the

Page 5/14



E

EUROZINE

proposed relocation of a Soviet Red Army soldier’s memorial from the centre of the
Estonian capital Tallinn to a military cemetery. The memorial commemorated the Soviet
Union’s victory in the Second World War, whereas Estonians tended to associate it with
the Soviet occupation of their country. The Russian government had raised objections to
the planned relocation. In the night of 27 April 2007 the statue of the soldier was
removed from its original site in the centre of Tallinn, leading to unrest in the Estonian
capital. [12] Among the protesters were activists of the Kremlin’s youth association
Nashi, who had travelled to Tallinn especially. Russia’s state TV channels drew parallels
between the scenes in Tallinn and the Second World War, with the Estonians cast as
latter-day fascists. The following day, the cyber attacks began. The Estonian government
was convinced that they were coordinated from Moscow, but could not prove it. The
attack was straightforward enough - the attackers simply unleashed an avalanche of data
from tens of thousands of computers, which overloaded the systems they were attacking
until they collapsed. In March 2009, Konstantin Goloskokov, a Nashi official, revealed
himself to be the mastermind behind the attacks. The Russian government, however,
continued to deny all responsibility for the attacks. [13]

Russia’s second cyber war followed over a year after the attack in Estonia. In July 2008
Georgian websites were infected with viruses, including the sites of the president, the
parliament, the foreign office and sites of news agencies and banks. It heralded a war
that Russia and Georgia would be fighting a few weeks later in the parallel, ‘real’ world.

Cyber warfare and organised crime

Russia plays a leading role in the global cyber war. The issue has taken on enormous
importance for the military and the intelligence services since 2004. From the start,
Russia was anxious to keep pace with the Americans and their intelligence service, the
NSA - and also with the Israelis and later the Chinese. The aim of the Russian regime
was for the country to have built up a cyber army so powerful that by 2020 it could prove
decisive in a military confrontation. Sure enough, Russia has all the prerequisites to be at
the forefront of the new warfare. Since Soviet times, its military and intelligence services
have always had a particular penchant for everything to do with technology. Under
Vladimir Putin, the intelligence services were expanded and generously equipped. The
GRU military intelligence service, the FSB federal security service, and the SVR foreign
intelligence service now all have the necessary capacities to wage a cyber war. The exact
figures are not known. Western intelligence services estimate there are between 4,000
and 10,000 cyber recruits, who are payrolled by the Russian secret services. [14] The
core of the Kremlin’s team of hackers is said to comprise a few hundred people working
for the FSB. At the same time, the Russian secret services have the same problems as
their western counterparts. On the free market or on the hacker industry’s black market,
exceptionally talented IT specialists can earn many times more than the state can pay
them. Consequently, many hackers have left Russia to work in Asia, Europe or the United
States - thus eluding the clutches of the Russian state and its security apparatus.

The unusual aspect of Russia’s cyber army is the close association between the
intelligence services and organized crime. It is not unique to Russia that hackers whose
skills have come to light in cyber crime are hired by the intelligence services in return for
protection or legal immunity - this is also known to happen in the US. But the Russian
services, especially the federal secret service, recruit particularly high numbers from

Page 6/14



E

EUROZINE

prisons. What’s more, they regularly award contracts to organised crime. The hackers’
group APT29, also known as ‘Cozy Bear’, is said to work as a contractor for the FSB. [15]
At the same time, the security services have programmes financed by organised crime.
This cooperation has advantages for both sides. For example, the Russian services can
obtain certain tools through criminal gangs. They can arrange for gateways to foreign IT
systems to be spied on by criminals, without having to be directly involved. Organized
crime can in turn pursue its own financial interests under the umbrella of the intelligence
services. This is possible thanks to the close involvement of politics and organized crime
in Russia. To give a recent example: in March 2017 the US Department of Justice charged
four men with the theft of 500 million e-mail accounts of the internet provider Yahoo in
2014. Two were FSB agents, the other two were alleged to be Russian and Canadian-
Kazakh cyber criminals. [16]

Author: Daniel Oines. Source: Flickr

From espionage to cyber sabotage

Until three years ago, Russian cyber attacks were generally intended for espionage
purposes. But since the worsening of Russia’s political relations with the West in the
course of the annexation of Crimea, Putin has also deployed his cyber army for sabotage.
The preferred arena for these activities is Russia’s neighbouring states, which belong
either to the EU or to NATO, or lean towards the West, in other words the Baltic region
and Ukraine in particular. In autumn 2014, Russian saboteurs incapacitated the
computers of the Ukrainian electoral commission for some time just before the
parliamentary elections. On 23 December 2015, a power plant in Ivano-Frankivs’k in
western Ukraine was tampered with, leaving at least 225,000 inhabitants in the region
without electricity for several hours. The sabotage was operated by the - presumably
Russian - hacker group ‘Sandworm’, which launched their attack using the malware
‘Black Energy’. ‘We can gauge the culprits’ technical abilities to be considerable,’ the
Federal Office for Information Security wrote in its report; they had used a range of
attack techniques to camouflage their assault and to make it harder to correct any faults.
According to the account given by the president of the domestic intelligence services
Hans-Georg MaalSen, the campaign ‘Sandworm’, attributed to Russia, attacked
authorities, telecommunications companies, energy providers and research facilities - in
other words, sought to tamper with national infrastructure. [17]

Both these operations fit the political message that Moscow intended to send out, both at
home and abroad: “‘We are strong, NATO and the West cannot protect you, stick with
Russia instead’ - this was the message to the Ukrainians. ‘Russia could stop the “fascists”
getting elected in Ukraine and even shut down their power supply’ - this was the
message to the people at home. The perpetrators of these attacks did not even try to
cover their tracks. But Moscow did not limit its acts of sabotage to Ukraine and other
neighbouring foreign states. On 8 April 2015, the French channel TV5 Monde was unable
to broadcast internationally. That morning, the French foreign minister had appeared in a
new series; by the evening the channel had been brought to a standstill by an act of
sabotage. The attackers posed as IS sympathizers, but, according to western intelligence,
were Russian hackers operating under a ‘false flag’. They had penetrated the channel’s
system some time earlier and had been able to scout it out in detail. This enabled them to

Page 7/14


https://www.flickr.com/photos/dno1967b/8661703278/in/photolist-ecpuBG-wz3MU-51DgjS-jhJSy-41bTNb-4AHMVt-azf7cL-51z3Gn-ftGYgA-dQTy8Q-c6EK8f-dih5Gy-9jZket-bD1VrM-5Z2mvw-9C7HR5-8umd4a-5g3BWG-7WXg1u-6jAN1A-gWAMp8-9Q1Znc-6u4vsD-zDWH9J-7vEgPy-dQcwLr-f97qT3-jug71v-fksWKk-fkH8CG-5np4fQ-5np4tf-pj5Das-f8S9UH-677h19-6bwCuq-qxVZUN-6Yg7Fx-BAysUD-8r2MgY-ifMJg-FXc41F-RFh3D3-G3N1SU-G3N1Q9-LzqRCR-TdAWNp-G663qB-LkBFua-rDFvL8

E

EUROZINE

pinpoint the server responsible for preparing the satellite signal and shut it down. The
saboteurs even knew that maintenance was not dealt with by the channel itself, and
therefore that the channel was guaranteed to be out of commission for several hours. [18]

Yet the attacks on TV5 Monde and on the Ukrainian power plant are child’s play in
comparison to what Russian cyber forces are capable of today. In both cases the
computer systems were not especially difficult to hack. Russia’s intelligence services and
cyber war activists have been engaged in sabotage for years. Special forces and
laboratories work on locating the flaws in the systems of industrial plants and power
stations, in traffic control systems and military facilities. Sabotage attacks like the ones
carried out by the ‘Sandworm’ group are no longer restricted to Russia’s neighbouring
states. Germany has also been affected by similar attacks on numerous occasions. In one
case a research facility was warned in time. ‘But equally there are cases when we only
notice the attacks when it’s too late,” the intelligence services reported.

So far these attacks have mainly served to demonstrate what Russia is capable of. There
have been no instances to date of large-scale attacks on Germany. It remains unclear
whether Russia’s current regime would risk changing that approach in future. Over the
past three years Moscow has shown how far it is prepared to go in pursuit of its policies.

Hacking elections in the US and Europe

Russian hackers landed what was probably their biggest coup in 2016 during the
American election campaign. In the spring of 2016 the APT28 group broke into the
servers of the Democratic National Committee (DNC), the headquarters of the
Democratic Party in the United States, and obtained thousands of e-mails, of which
19,000 were gradually published online on Wikileaks, the so-called whistleblowing site.
This led to uproar in the Democratic Party, and the DNC chair resigned shortly
afterwards, as candidate Hillary Clinton had received preferential treatment compared
with her party rival Bernie Sanders. The publication of the internal e-mails heightened
the feeling of insecurity in a bitterly fought campaign that had already divided the
country. The analyses of three independent IT security companies pointed to attacks by
the APT28 and APT29 groups. [19] The Kremlin has always denied any involvement - but
it must have delighted the Russian regime to be seen as so powerful that it could
influence matters anywhere, even in the most powerful country on earth. It seems that
Moscow’s first concern was to discredit the American political system, and only
secondarily to assist the Trump candidacy. The businessman was viewed in the Kremlin
as an opportunity to achieve better relations with Washington, whereas Clinton was a no-
go for the Russian leadership. It has become clear since Trump’s election that any hopes
on the Kremlin’s part of a rapid improvement in Russia’s relationship with the United
States have not been fulfilled. The FBI is investigating alleged links with Russian secret
agents and diplomats in the election campaign, while committees in the US Congress
have been set up to investigate possible links. This in turn restricts Trump’s options in his
dealings with Russia, whose alleged involvement in the election has proved to be a
double-edged sword.

The cyber attacks in the US election campaign gave rise to some alarm in Berlin too. In

early 2017 the government expressed its concern that the parliamentary election
campaign could be affected by cyber attacks and targeted campaigns of misinformation.

Page 8/14



E

EUROZINE

Germany, according to the government, would have to get ready for a ‘new kind of
election’, since there was no doubt that Russia would do all it could to influence the
campaign. The threat was not merely of political interference; acts of sabotage were also
seen as a possible way to indirectly exert influence.

One scenario, involving a combination of three elements, was seen as particularly
dangerous. Cyber attacks could be used to sabotage so-called ‘critical infrastructure’ -
for instance electricity and water supplies, or the electronic systems of hospitals or of
transport providers. At the same time, misinformation could be disseminated on a grand
scale. A third element could be the publication of explosive material leaked in the spring
of 2015 when the Bundestag network was attacked, aimed at discrediting specific parties
or politicians.

The case of ‘Lisa F’ also awakened suspicion in the German government. In early 2016
the false report by a Russian TV channel of the alleged rape of a 13-year-old German girl
of Russian extraction by Arab immigrants in Berlin led to demonstrations by thousands of
Russian Germans in several German cities. [20] The German government saw these
demonstrations as having been ‘orchestrated’ by Moscow. Russian foreign minister
Sergey Lavrov’s public accusation that the German authorities had sought to cover up the
case strengthened the impression that Moscow was engaged in a deliberate campaign of
misinformation. Lavrov spoke out on behalf of ‘our Lisa’ even after the German judicial
system had already announced that no rape had taken place. Yet the German intelligence
services could find no evidence that the campaign had been planned well in advance. This
did not end concerns in Berlin that misinformation could be used as a tactic in future.
‘There are no limits to their imagination in that area,” was the view of the possibility of
similar false reports.

The latest cyber attacks have caused more distant events to be viewed in a new light. One
example is the Green MP Marieluise Beck, who was the victim of hackers in 2014. As the
Green Party’s spokesman on eastern European affairs, Beck had been a sharp critic of
Russia’s conduct in the Ukraine conflict. In 2014 she had not been informed as to the
source of the attack on her computer. In autumn 2016 the Federal Office for Information
Security revealed, following an enquiry from Beck, that ‘as a result of certain technical
features’, the malware program had been attributed to the APT29 group. Most security
companies assumed ‘that the perpetrators belonged to the Russian intelligence services
or were directed by them’. The president of the domestic intelligence, Hans-Georg
Maalsen, wrote in a letter to Beck in November 2016 that ‘Russia [had] to be considered
as a potential perpetrator of this campaign’. [21]

Germany prepares for info-war

In early 2017 the German government decided to draw public attention to the danger of
Russian interference in the upcoming German election. Angela Merkel repeatedly
stressed that Russian involvement was to be expected. According to Thomas de Maiziere,
the Minister of the Interior, Russia’s cyber attacks had long been part of their campaigns
of misinformation. This was the new danger, ‘accompanied by attacks on government,
parliament and media companies,’ de Maiziére explained in late 2016 when presenting
the new cyber security strategy.

Page 9/14



E

EUROZINE

The government is also making preparations for an emergency: ‘rapid-response task
forces’ are to be set up in order to respond more quickly to online cyber attacks.
Additionally, the cyber defence centre, which previously effectively consisted of a dozen
staff engaging in daily video conferences, is to be expanded. It remains a matter of
debate how Germany should react to possible attacks on critical infrastructure such as
power stations and water companies, hospitals or specialized operations. In extreme
cases, the view is that the servers used by the aggressors - situated abroad - must be
shut down. The Ministry of Defence is currently setting up a cyber unit, but it will be
years before it reaches full operational capability. Consequently a small crew of
specialists is to be set up in the business unit of the Ministry of the Interior that will be
able to pinpoint the servers of hackers abroad and take them down with a counter-strike.

Special precautions will be taken for polling day itself. The federal election commissioner,
Dieter Sarreither, expects hackers to attempt to disrupt the parliamentary elections by
attacking the administrative network. With this in mind, the infrastructure of the data
centre has been trebled in size and computers and sites have been changed. Sarreither
has also warned against fake news, advising that it could play a role even on the day of
the election itself - for instance reports that particular polling stations are closed. He has
promised to react quickly to this kind of fake news on election day - designed to disrupt
the electoral process - via his own Twitter channel. [22]

Countering Russian propaganda in Europe?

But how should the West fight back against Russian propaganda and misinformation? The
idea of setting up a defence centre to combat misinformation has mostly been viewed
with scepticism in the German media. The Federal Press Office has hired a number of
staff to observe fake news on the internet - but this is not counted as a defence centre.
The objective of rebutting Russian misinformation is pursued by a small group in in the
EU’s diplomatic service: the East StratCom Team. A part of their staff, around a dozen in
total, gather false reports from Russia. East StratCom releases two newsletters every
week regarding fabricated and falsified news reports from Russia and any new
campaigns, in English and Russian. Since their work began in late 2015, over 2000
falsified reports have been brought to light. This fact-checking work has only been
successful because a network of dozens of people and institutions shares its knowledge
about fake news with the group in Brussels. The group was founded on the initiative of
Estonia, Latvia, Lithuania, Denmark and the United Kingdom. Other member states
initially had considerable reservations about its activities, particularly Italy and France.
‘We shouldn’t make Russia too angry,” was the attitude. This attitude is arguably the
biggest obstacle to a successful response to Russia’s campaigns of misinformation.

Some countries have set up their own centres or sites to counter Russian misinformation.
The Czech government has set up a centre within its interior ministry for twenty
specialists to analyse the misinformation emanating from Russia, to organize a rapid
response and to advise politicians on their approach to the issue. Prague has a
particularly clear view of the threat from Moscow. As many as a quarter of Czechs trust
‘alternative’, pro-Russian media more than official ones. [23] In Sweden, which does not
belong to NATO, the Civil Contingencies Agency has established a working party of six
experts to tackle the threat of Russian misinformation. The Finns have also long seen
themselves as targets of Russian propaganda. The government in Helsinki has suggested

Page 10/14



E

EUROZINE

setting up a European centre in the Finnish capital to analyse ‘hybrid warfare’ and
outline countermeasures. The efforts of the Nordic countries to counter the propaganda
have not been unsuccessful: the Russian media network Sputnik, which started
disseminating its propaganda in Norwegian, Danish, Finnish and Swedish in the spring of
2015, gave up after a year. Evidently there was insufficient interest in Russia’s service.

Underestimated or exaggerated?

For a long time, governments and publics in Germany and other European countries
overlooked the influence exerted by Moscow through propaganda and misinformation,
and similarly under-appreciated the threat posed by cyber attacks originating in Russia.
After underestimating the threat, many have warned against making the opposite mistake
and vastly overstating Russia’s influence, demonizing Vladimir Putin in the process. For
instance, it was correctly pointed out that RT (formerly Russia Today) is not a leading
cable channel in America and has relatively little influence there. Its large following on
YouTube is mainly down to its purchase of sensationalist disaster videos. Equally, RT’s
influence - exclusively online - is minimal in Germany. [24] A lot of the anti-democratic,
anti-liberal propaganda spread on (social) media does not originate from Russian sources,
but from other populist sources, often domestic ones, on the far left or the far right. Is
the fear of Russian involvement no more than ideological hype? One might counter that
information from RT or the Sputnik network is taken up by many websites - precisely
those of a far-right and far-left persuasion - and so by indirect means reaches an
audience of millions. This goes for the populist anti-EU ‘Five Star’ movement in Italy. [25]
Moreover, despite its economic crisis, Russia continues to spend vast sums on its
overseas propaganda, showing that it has no intention of contenting itself with the role of
a regional power, to cite Barack Obama’s flippant description. The EU has so far
struggled to find an effective way of combating Russia’s foreign propaganda, whether in
a conceptual, organizational or financial sense.

It is true that there is no cause for panic about Russian interference. It is also true that
the weaknesses of liberal democracies are not of Moscow’s making. The crisis of the EU,
Brexit included, the rise of populist anti-European parties on both the left and the right,
and the deep political and social divisions in the United States, are not the consequence
of Russian politics but of home-grown trends. The estrangement of the elites from the
rest of the population, the low rates of social and political participation, and the major
problems of illegal immigration are just some of the important factors. Russia itself does
not, of course, have an attractive alternative to offer. Instead, it exploits the flaws in the
democratic systems and societies of Europe and the United States, in order to present a
distorted picture of the weak, corrupt West and to strengthen forces opposed to
democracies and organizations such as NATO and the EU. The Russian regime continues
to pursue a policy of head-on confrontation with the West. It adopts an approach that is
both single-minded and flexible in its aim of dividing its opponents. Whether the Kremlin
will go beyond the limits of the campaign it has so far pursued in the field of propaganda
and misinformation is unclear - but probable. There is no reason to sound the all-clear.

Footnotes

Page 11/14



E

EUROZINE

1. ‘Merkel is the prime target’. Interview with Janis Sarts, director of the Nato Strategic
Communication Centre of Excellence in Riga. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 27 April
2017, www.faz.net/aktuell/politik/russische-propaganda-merkel-ist-das-
hauptziel-14989189.html.

2. Heinrich Vogel: ‘Putin, Putinism and Europe’, Berlin, 2015. www.swp-
berlin.org/fileadmin/contents/products/sonstiges/Putinismus Vogel SV 2015 01.pdf. For
more detail on the issue of Russian propaganda under Putin, see Markus Wehner, Putins
Kalter Krieg. Wie Moskau den Westen vor sich hertreibt (‘Putin’s Cold War: How Moscow
is pushing the West around’), Munich, 2016, pp. 80-95.

3. Mikhail Zygar: Endspiel. Die Metamorphosen des Wladimir Putin (‘Endgame: The
Metamorphoses of Vladimir Putin’), Cologne, 2015, pp. 42-43.

4. Quoted by Julian Staib: ‘Putin sends a whole battalion of paid agents into the internet’,
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 20 June 2014.

5. Markus Wehner: ‘Russian trolls versus Angela Merkel’, Frankfurter Allgemeine
Sonntagszeitung, 7 June 2015, www.faz.net/aktuell/politik/g-7-gipfel/angela-merkels-
instagram-account-ist-ziel-von-troll-attacken-13633102.html.

6. Sarts, ‘Merkel is the prime target’ (see note 1). More generally: Simon Hegelich, Social
Bots. Invasion der Meinungsroboter (‘Social Bots: The invasion of the opinionated
robots’), Sankt Augustin, 27 September 2016, www.kas.de/wf/de/33.46486.

7. ‘Burglars’ greeting from Moscow’, in Der Spiegel, 50/2015, p.33.

8. See also the report by the IT security researcher Claudio Guarnieri, commissioned by
the left-wing parliamentary group in the Bundestag. It was published on netzpolitik.org:
https://netzpolitik.org/2015/digitaler-angriff-auf-den-bundestag-investigativer-bericht-zum-
hack-der-it-infrastruktur-der-linksfraktion/.

9. ‘Security company reports phishing attack on CDU HQ’, Spiegel Online, 12 May 2016.
10. ‘German parties hacked’, Suddeutsche Zeitung, 20 September 2016.

11. Justus Bender & Eckart Lohse, ‘How a nerd tracked the hackers down’, Frankfurter
Allgemeine Zeitung, 27 April 2017.

12. On the conflict, Karsten Bruggemann, Denkmaler des Grolls. Estland und die Kriege
des 20. Jahrhunderts (‘Monuments of resentment: Estonia and the wars of the 20th
century’), in Osteuropa, 6/2008, pp. 129-146.

13. ‘Kremlin youth group admits role in attack’, Die Welt, 11 March 2009, www.welt.de/w
irtschaft/webwelt/article3355416/Kreml-Jugend-bekennt-sich-zu-Attacke-auf-
Estland.html.

14. According to Western security services’ estimates. The figure of 4,000 refers to cyber
soldiers of the FSB, GRU and SVR. ‘Russia said to be behind IS cyber attacks’, Spiegel

Page 12/14


http://www.kas.de/wf/de/33.46486
https://netzpolitik.org/2015/digitaler-angriff-auf-den-bundestag-investigativer-bericht-zum-hack-der-it-infrastruktur-der-linksfraktion/
https://netzpolitik.org/2015/digitaler-angriff-auf-den-bundestag-investigativer-bericht-zum-hack-der-it-infrastruktur-der-linksfraktion/

E

EUROZINE

Online, 18 June 2016, www.spiegel.de/netzwelt/netzpolitik/islamischer-staat-
cyberattacken-als-werk-russischer-hacker-enttarnt-a-1098249.html#ref=recom-plista. A
similar number of hackers is reported to work for the NSA.

15. Marie Katharina Wagner: ‘The Kremlin’s hackers’, Frankfurter Allgemeine
Sonntagszeitung, 5 March 2017, www.faz.net/aktuell/politik/ausland/russland-rekrutiert-
seine-hacker-im-gefaengnis-14909771.html.

16. Peter Winkler, ‘US charge Russian agents with hacking’, Neue Ziircher Zeitung, 15
March 2017, www.nzz.ch/international/amerika/fuers-vaterland-und-fuers-eigene-
portemonnaie-usa-klagen-russische-agenten-fuer-hacking-an-1d.151553.

17. Bundesamt fiir Sicherheit in der Informationstechnik: Die Lage der IT-Sicherheit in
Deutschland 2016 (‘Federal Office for Security in Information Technology: the state of IT
security in Germany’),
www.bsi.bund.de/SharedDocs/Downloads/DE/BSI/Publikationen/Lageberichte/Lageberich
t 2016.pdf? blob=publicationFile&v=5, p.40. - Jorg Diehl: ‘Constitutional protection
office warns against attacks from Russia’. Spiegel Online, 13 May 2016, www.spiegel.de/
netzwelt/netzpolitik/hans-georg-maassen-warnt-vor-cyber-angriffen-in-russland-
a-1092238.html.

18. How France’s TV5 was almost destroyed by ‘Russian hackers’, BBC News, 10 October
2016, www.bbc.com/news/technology-37590375.

19. The German government’s response to a brief parliamentary enquiry by the left-wing
group in the Bundestag on 22 December 2016: ‘Cyber attacks allegedly planned by the
Russian government against the German parliamentary elections’,
http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/18/107/1810759.pdf.

20. See: Nikolay Mitrokhin, ‘The “Russian World” in Germany’, in Eurozine,
http://www.eurozine.com/the-russian-world-in-germany/

21. Markus Wehner: ‘Beck hacked’, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, 25
December 2016, www.faz.net/aktuell/politik/inland/gruenen-politikerin-marieluise-beck-
ist-opfer-eines-hackerangriffs-14590122.html.

22. ‘Federal election commissioner: We’re preparing ourselves for cyber attacks’,
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 14 January 2017, www.faz.net/aktuell/politik/bundeswah
lleiter-will-bundestagswahl-vor-hackerangriffen-schuetzen-14651555.html.

23. Jakub Janda, Ondrej Kundra: ‘Mechanisms of Influence of the Russian Federation into
Internal Affairs of the Czech Republic’, www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/201
6/09/Mechanisms-Of-Influence-Of-The-Russian-Federation-Into-Internal-Affairs-Of-The-
Czech-Republic.pdf.

24. Stefan Meister: ‘A dangerous paper tiger’, in Internationale Politik, 3/2017, pp. 8-13.
- Siege: ‘RT’s propaganda is far less influential than Westerners fear’, in The Economist,
21 January 2017. - ‘Much ado about nothing?’ Gemma Porzgen, Moritz Gathmann,
Vytautas Bruveris and Alexei Kovalyov. Ostpol, 20 January 2017,

Page 13/14


http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/18/107/1810759.pdf

E

EUROZINE

www.ostpol.de/beitrag/4797-viel-larm-um-nichts. - Gemma Porzgen: ‘““Soft power” and
Moscow’s burnishing of its own image: easy prey for a PR offensive during the media
crisis’ in Osteuropa, 1/2014, pp. 63-88.

25. Alberto Nardelli, Craig Silvermann: ‘Italy’s Most Popular Political Party Is Leading
Europe In Fake News And Kremlin Propaganda Buzzfeed, 29 November 2016

in- fak?utm term .dnQozKOveB#. qneZ?BaoZN

Published 21 July 2017

Original in German

Translation by Saul Lipetz

First published in Osteuropa 5/2017 (German version); Eurozine (English version)
Downloaded from eurozine.com (https://www.eurozine.com/hacking-propaganda-and-
electoral-manipulation-2/)

© Markus Wehner / Osteuropa / Eurozine

Page 14/14


http://www.buzzfeed.com/alberto%20nardelli/iralys-most-popular-political-party-is-leading-europe-in-fak?utm_term=.dnQozK0yeB#.qneZ7Bqo2N
http://www.buzzfeed.com/alberto%20nardelli/iralys-most-popular-political-party-is-leading-europe-in-fak?utm_term=.dnQozK0yeB#.qneZ7Bqo2N
http://www.tcpdf.org

